Zo probeert El Salvador de Chivo-portemonnee te verbeteren

Zo probeert El Salvador de Chivo-portemonnee te verbeteren
De door de staat verstrekte bitcoin-portemonnee van El Salvador heeft het moeilijk gehad in het begin.


Maar sindsdien heeft de overheid enkele nieuwe Amerikaanse bedrijven ingehuurd om de taak op zich te nemen om de app te verbeteren.


Chivo, dat nu meer dan 4 miljoen gebruikers telt, is een portemonnee die zowel Bitcoin als Amerikaanse dollars ondersteunt. De app heeft de afgelopen maanden problemen ondervonden, variërend van identiteitsdiefstal, geblokkeerde accounts en mislukte transacties.


Verschillende cryptobedrijven hebben sinds de lancering in september aan het project bijgedragen. Hoewel we enkele basisdetails kennen over hun bijdragen aan de app, is het niet altijd precies duidelijk geweest hoe ze bij elkaar passen of wie er nog meer bij betrokken zijn. Ook hebben de bedrijven die betrokken waren bij de beginfase van het project weinig - of in sommige gevallen niets - gezegd over de specifieke problemen die veel Chivo-gebruikers hebben gemeld.


Nu heeft El Salvador nog twee bedrijven aan de lijst toegevoegd: het in New York gevestigde softwarebedrijf AlphaPoint en de in Los Angeles gevestigde digitale identiteitsprovider Netki.


Dit is hoe deze twee bedrijven zeggen dat ze van plan zijn de app te verbeteren.


AlphaPoint: Front-end en back-end ondersteuning voor Chivo


Volgens een persbericht ondersteunt AlphaPoint nu "de front-end en back-end infrastructuur die de portemonnee aandrijft en integreert het hele ecosysteem inclusief de mobiele applicatie, mobiele point-of-sale verwerking, handelaar website portal, call-center support software , en beheerdersconsole.”


"Onze daadwerkelijke applicatie ging medio december in productie", vertelde AlphaPoint-CEO Igor Telyatnikov aan The Block. Hij merkte op dat het bedrijf ook "betrokken was bij de vroege besprekingen" met de regering van El Salvador, en afgelopen zomer voor het eerst een prototype bouwde nadat El Salvador's president Nayib Bukele voor het eerst een plan aankondigde om Bitcoin in juni wettig betaalmiddel te maken.


AlphaPoint is sinds juni 2013 actief in de crypto-ruimte en heeft gewerkt met meer dan 150 crypto-uitwisselingen, brokerages en portemonnees in meer dan 35 landen. Chivo markeert het eerste overheidscontract van het bedrijf.


"Technologisch gezien is AlphaPoint-technologie in de kern een gecentraliseerd systeem met een database, maar het werkt samen met bitcoin en Lightning [Network] en het banksysteem," zei Telyatnikov. Voor Chivo "is er een verbeterde Lightning-integratie."


Eerder bevestigde een bedrijf genaamd Athena Bitcoin, bekend om zijn Bitcoin-geldautomaten, dat het verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van Chivo. "De Chivo-app is ontwikkeld door Athena", vertelde CEO Eric Gravengaard in november aan The Block, zonder veel meer details te geven.


Destijds erkende Gravengaard de vroege bugs met Chivo en zei: "Er waren enkele problemen en ons team heeft er hard aan gewerkt." Maar in januari stelde Athena vragen over recentere problemen met Chivo aan het bedrijf dat volgens haar de leiding had over het "gebruik, de technische leiding en het beheer" van de portemonnee, Chivo S.A.


Het is ook onduidelijk in hoeverre Athena nog steeds aan het project werkt - en in hoeverre AlphaPoint het voor Athena heeft overgenomen, of helemaal niet. Hoewel de 200 Chivo-geldautomaten die Athena bezit en exploiteert nog steeds in het hele land functioneren, heeft het bedrijf op 26 januari niet gereageerd op vervolgvragen om zijn huidige rol in Chivo te bevestigen.


Netki: klantverificatie en bescherming tegen fraude


Een van de grootste klachten over Chivo was identiteitsdiefstal en er zijn veel meldingen geweest van mensen die ongeautoriseerde accounts hebben aangemaakt door op frauduleuze wijze identificatienummers te gebruiken om de bonus van $ 30 voor het aanmaken van een account te claimen. Minstens honderden mensen hebben identiteitsdiefstal met betrekking tot de app gemeld.


In oktober doken op sociale media berichten op waarin werd beweerd dat mensen blijkbaar het verificatieproces van Chivo omzeilden, door methoden te gebruiken zoals het tonen van een fotokopie van een identiteitsbewijs in plaats van een echt identiteitsbewijs of het nemen van een selfie van een personage uit een filmposter in plaats van een echt gezicht.


Vermoedelijk heeft Chivo daarom een ​​nieuwe medewerker binnengehaald die gespecialiseerd is in fraudepreventie. Op 18 januari kondigde Netki, de in Los Angeles gevestigde digitale identiteitsexpert Netki, aan dat het zich heeft aangesloten bij het Chivo-project en zijn know-your-customer/anti-money-laundering (KYC/AML)-product OnboardID levert om gebruikers te verifiëren en de app te beschermen tegen fraude.


"Netki heeft meer dan 4 miljoen authentieke accounts bevestigd en we hebben met succes pogingen tot fraude geïdentificeerd en geblokkeerd", vertelde Netki-oprichter en COO Dawn Newton aan The Block.


Newton zei dat Netki zich "onlangs" bij het Chivo-project heeft aangesloten na de eerste lancering, maar de specifieke datum niet heeft verduidelijkt. Ze heeft niet bevestigd hoe het huidige verificatieproces voor Chivo eruitziet, maar zei dat de technologie van het bedrijf gebruikmaakt van "biometrie, levendigheid, computervisiedocumentanalyse en gegevensvalidatie" om de documenten en personen te verifiëren.


“Vervolgens voeren we sancties, watchlists en ongunstige mediascreening uit. Deze technologieën worden gecombineerd met traditionele internetbeveiliging, bots en andere fraudedetectietechnieken om een ​​completer beeld te krijgen van het onboardingproces dan alleen het analyseren van een statisch beeld.”


Volgens Newton was Netki op de hoogte van de fraudemeldingen voordat de software van het bedrijf volledig in Chivo was geïmplementeerd.


"Als we worden geconfronteerd met de uitdaging om het grootste deel van de bevolking van een land aan boord te krijgen - zoals Chivo was - is een poging tot fraude een reële en serieuze mogelijkheid", zei Newton. "De sleutel tot onboarding is om fraude op een zo efficiënt mogelijke manier te voorkomen en tegelijkertijd de financiële rechten van legitieme gebruikers zoveel mogelijk te behouden."


Niet alle problemen lijken te zijn opgelost


Hoewel Chivo-gebruikers een duidelijke verbetering in de app zouden moeten zien met de toekomstige technologie van AlphaPoint en Netki, lijken sommige mensen die de afgelopen maanden problemen hebben gemeld, nog steeds te wachten tot hun problemen zijn opgelost.


Zo vertelden twee mensen onlangs aan The Block dat ze om onbekende redenen nog steeds geen toegang hebben tot hun Chivo-accounts.


Volgens Igor Telyatnikov van AlphaPoint werden de meeste problemen gemeld voordat het systeem van AlphaPoint live ging, en alle eerdere gevallen zouden via een wachtrij moeten worden opgelost. Dit is niet ongebruikelijk voor financiële apps.


"Er zijn twee soorten problemen die kunnen optreden: er kunnen bugs en meer technische problemen zijn die, als ze aan ons worden gemeld, we er zeker mee bezig zijn", zei Vadim Telyatnikov, de voorzitter van de raad van bestuur van AlphaPoint (en Igor's broer) en merkte op dat AlphaPoint heeft een team in El Salvador om te helpen met deze problemen.


Hij voegde eraan toe: "Wat accountgerelateerde problemen betreft, als een account is vergrendeld of als er iets anders gebeurt, is dat een operationeel iets dat wordt beheerd door de overheid."


Met andere woorden, AlphaPoint biedt hulpmiddelen om accountgerelateerde problemen te navigeren, maar heeft geen controle over geblokkeerde accounts. Een vertegenwoordiger van Netki bevestigde ook aan The Block dat het geen controle had over het blokkeren van de portemonnee van gebruikers, en zei dat eventuele vragen hierover aan Chivo moeten worden gericht.


Een probleem dat in de app moet worden verbeterd, zijn de Lightning Network-transacties, zei Igor Telyatnikov. AlphaPoint heeft gezorgd voor een nieuwe Lightning Network-integratie met een nieuwe node. "Als er problemen waren met Lightning, zouden ze niet moeten gebeuren", zei hij.


Het is echter onduidelijk hoeveel mensen nog steeds problemen hebben met de app, hoe lang het kan duren voordat die achterstand is weggewerkt en welke specifieke tools er zijn om deze eerdere problemen op te lossen.


Toen The Block vroeg wat mensen met eerdere problemen konden verwachten om ze op te lossen, zei Vadim Telyatnikov, de voorzitter van de raad van bestuur van AlphaPoint: "We werken aan dingen die aan ons worden gemeld, het is mogelijk dat er iets is vastgelopen vóór de overgang en we geen enkele manier hebben om het te onderzoeken of te identificeren, is het mogelijk dat we het niet kunnen repareren.”


Maar toen sprong Igor Telyatnikov in om te verduidelijken: "De transactiegeschiedenis en gegevens van gebruikers zijn er allemaal, dus ik denk dat als iemand een legitiem probleem heeft, het zal worden opgelost, het is een kwestie van tijd", zei hij. "Dat is echt het geval, en ik denk dat een deel van wat AlphaPoint brengt, de tools zijn om dit soort problemen sneller op te lossen."


Wil je meer lange artikelen van The Block lezen? Voor toegang tot meer dagelijkse diepgaande nieuwsfuncties zoals deze, meld je je aan voor The Block's News Plus-lidmaatschap.


© 2022 The Block Crypto, Inc. Alle rechten voorbehouden. Dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Het wordt niet aangeboden of is niet bedoeld om te worden gebruikt als juridisch, fiscaal, investerings-, financieel of ander advies.