Super Bowl: zullen crypto-advertenties de prijs van Bitcoin verhogen?

De Super Bowl vindt dit weekend plaats - en crypto-uitwisselingen maken van de gelegenheid gebruik om hun platforms te adverteren voor miljoenen mensen.
FTX.US heeft aangekondigd dat het op zondag een Bitcoin-weggeefactie organiseert - en hoe later de advertentie wordt uitgezonden, hoe groter de prijs. (Een uitzendtijd van 21.13 uur betekent bijvoorbeeld dat 9.13 BTC voor het grijpen ligt.
Het bedrijf, dat al miljoenen dollars heeft uitgegeven aan sponsorovereenkomsten voor grote arena's, wil dat deelnemers de advertentie 's nachts retweeten - en zijn boodschap nog verder verspreiden.
Maar Sam Bankman-Fried vertelde Forbes dat het doel van de campagne niet alleen is om nieuwe gebruikers aan te trekken, maar ook om de aandacht van regelgevers in de VS te trekken.
Ondertussen is eToro een ander cryptovriendelijk handelsplatform dat heeft bevestigd dat het een advertentie zal plaatsen. In een cryptische tweet stond:
"Vanaf zondag zal beleggen nooit meer hetzelfde zijn."
Crypto.com, dat onlangs de naamrechten overnam van wat het Staples Center was, heeft ook een tv-spot in de maak.
Luister naar de CoinMarketRecap-podcast op Apple Podcasts, Spotify en Google Podcasts
Praten over geld
Er zijn enkele parallellen getrokken met de Super Bowl in 2000, toen 14 dotcom-bedrijven elk gemiddeld $ 2,2 miljoen betaalden om de aandacht van NFL-fans te trekken.
Snel vooruit naar nu, en grote merken moeten 30 seconden lang een verbluffende $ 7 miljoen in de schijnwerpers zetten.
Men zou kunnen stellen dat het enorme aantal crypto-advertenties kijkers kan overweldigen die zich tegoed doen aan kippenvleugels en bier voor de confrontatie tussen de Cincinnati Bengals en Los Angeles Rams.
De aanwezigheid van Crypto in de Super Bowl is misschien ook niet beperkt tot de advertenties, niet in de laatste plaats omdat Snoop Dogg - een belijdende Dogecoin-enthousiasteling die ook beweert de NFT-verzamelaar Cozomo de 'Medici te zijn - tijdens de rustshow optreedt.
De Super Bowl is het grootste sportevenement in Amerika, en het valt nog te bezien of de stortvloed aan advertenties een impact zal hebben op de markten.
Uit onderzoek van de Universiteit van Minnesota blijkt dat Super Bowl-advertenties doorgaans een toename van 68% opleveren in mond-tot-mondreclame voor advertenties die een tv-spot draaien - vergezeld van een enorme piek in online zoekopdrachten. Eerdere onderzoeken hebben echter aangetoond dat dit niet noodzakelijkerwijs leidt tot een stijging van de verkoop.
Terwijl uitwisselingen haastig de laatste hand legden aan hun met sterren bezaaide advertenties, kiest Binance een andere aanpak.
De beurs (die eigenaar is van CoinMarketCap) heeft de hulp ingeroepen van Miami Heat-aanvaller Jimmy Butler voor de Super Bowl. In een video die eerder deze maand op Twitter werd gepost, zei hij:
"Op 13 februari zul je enkele van de grootste namen horen zeggen dat je in crypto moet stappen. Maar ze kennen jou en je financiën niet, alleen jij. Binance en ik zijn hier om je te vertellen: vertrouw jezelf, en natuurlijk je eigen onderzoek doen."
Dit is in ieder geval een goed advies. Van sommige A-listers is bekend dat ze cryptocurrencies onderschrijven met een twijfelachtige achtergrond - waarbij Kim Kardashian kritiek kreeg na het posten over Ethereum Max op Instagram.
FTX.US heeft aangekondigd dat het op zondag een Bitcoin-weggeefactie organiseert - en hoe later de advertentie wordt uitgezonden, hoe groter de prijs. (Een uitzendtijd van 21.13 uur betekent bijvoorbeeld dat 9.13 BTC voor het grijpen ligt.
Het bedrijf, dat al miljoenen dollars heeft uitgegeven aan sponsorovereenkomsten voor grote arena's, wil dat deelnemers de advertentie 's nachts retweeten - en zijn boodschap nog verder verspreiden.
Maar Sam Bankman-Fried vertelde Forbes dat het doel van de campagne niet alleen is om nieuwe gebruikers aan te trekken, maar ook om de aandacht van regelgevers in de VS te trekken.
Ondertussen is eToro een ander cryptovriendelijk handelsplatform dat heeft bevestigd dat het een advertentie zal plaatsen. In een cryptische tweet stond:
"Vanaf zondag zal beleggen nooit meer hetzelfde zijn."
Crypto.com, dat onlangs de naamrechten overnam van wat het Staples Center was, heeft ook een tv-spot in de maak.
Luister naar de CoinMarketRecap-podcast op Apple Podcasts, Spotify en Google Podcasts
Praten over geld
Er zijn enkele parallellen getrokken met de Super Bowl in 2000, toen 14 dotcom-bedrijven elk gemiddeld $ 2,2 miljoen betaalden om de aandacht van NFL-fans te trekken.
Snel vooruit naar nu, en grote merken moeten 30 seconden lang een verbluffende $ 7 miljoen in de schijnwerpers zetten.
Men zou kunnen stellen dat het enorme aantal crypto-advertenties kijkers kan overweldigen die zich tegoed doen aan kippenvleugels en bier voor de confrontatie tussen de Cincinnati Bengals en Los Angeles Rams.
De aanwezigheid van Crypto in de Super Bowl is misschien ook niet beperkt tot de advertenties, niet in de laatste plaats omdat Snoop Dogg - een belijdende Dogecoin-enthousiasteling die ook beweert de NFT-verzamelaar Cozomo de 'Medici te zijn - tijdens de rustshow optreedt.
De Super Bowl is het grootste sportevenement in Amerika, en het valt nog te bezien of de stortvloed aan advertenties een impact zal hebben op de markten.
Uit onderzoek van de Universiteit van Minnesota blijkt dat Super Bowl-advertenties doorgaans een toename van 68% opleveren in mond-tot-mondreclame voor advertenties die een tv-spot draaien - vergezeld van een enorme piek in online zoekopdrachten. Eerdere onderzoeken hebben echter aangetoond dat dit niet noodzakelijkerwijs leidt tot een stijging van de verkoop.
Terwijl uitwisselingen haastig de laatste hand legden aan hun met sterren bezaaide advertenties, kiest Binance een andere aanpak.
De beurs (die eigenaar is van CoinMarketCap) heeft de hulp ingeroepen van Miami Heat-aanvaller Jimmy Butler voor de Super Bowl. In een video die eerder deze maand op Twitter werd gepost, zei hij:
"Op 13 februari zul je enkele van de grootste namen horen zeggen dat je in crypto moet stappen. Maar ze kennen jou en je financiën niet, alleen jij. Binance en ik zijn hier om je te vertellen: vertrouw jezelf, en natuurlijk je eigen onderzoek doen."
Dit is in ieder geval een goed advies. Van sommige A-listers is bekend dat ze cryptocurrencies onderschrijven met een twijfelachtige achtergrond - waarbij Kim Kardashian kritiek kreeg na het posten over Ethereum Max op Instagram.