Axie Infinity brengt grote veranderingen aan om de noodlijdende Play-to-Earn NFT-economie te herstellen

Axie Infinity brengt grote veranderingen aan om de noodlijdende Play-to-Earn NFT-economie te herstellen
In het kort



Axie Infinity is vorig jaar enorm populair geworden, maar heeft de laatste tijd een dalende tokenprijs, NFT-waarderingen en handelsvolume gezien.


Ethereum NFT-game Axie Infinity zal een aantal economische veranderingen doorvoeren.






De Ethereum-game Axie Infinity is een groot succes geweest en heeft het spelmodel voor spelen om te verdienen populair gemaakt, terwijl het bijna $ 4 miljard aan NFT-handelsvolume opleverde.


Maar de golf van afgelopen zomer heeft plaatsgemaakt voor dalende token- en NFT-prijzen de laatste tijd, waardoor het hele play-to-earn-model in twijfel wordt getrokken. Nu hebben de makers van Axie veranderingen aangekondigd die zijn ontworpen om de wankelende economie nieuw leven in te blazen.








Op donderdag kondigde Sky Mavis een reeks economische veranderingen aan die van start gaan met Axie's aanstaande 20e in-game seizoen. In wezen zullen de pc en mobiele game veel minder SLP-beloningstokens uitdelen en meer focus verschuiven naar het belonen van online arena-gevechten.


Axie Infinity is een monster-vechtspel gebaseerd op NFT-middelen. NFT's zijn de op blockchain gebaseerde bonnen die het eigendom van een digitaal item bewijzen - in Axie, dat voornamelijk de vorm aanneemt van kleurrijke monsters die je kunt fokken en bestrijden. Elke Axie NFT kost geld en je moet er drie kopen om het spel te spelen, maar dan verdien je symbolische beloningen voor het spelen.


Dat unieke "play-to-earn" -model werd opgericht toen Axie Infinity in 2018 werd gelanceerd, maar de op Ethereum gebaseerde game explodeerde afgelopen zomer in populariteit na de lancering van de Ronin-zijketen, waardoor transacties sneller en goedkoper werden.


Het 'play-to-earn'-model leidde tot door de gemeenschap geleide 'beurzen'-programma's, waarbij NFT-houders Axies verhuren aan spelers - met name die in ontwikkelingslanden - in ruil voor een verlaging van de beloningstokenwinsten. Die groei zorgde voor een grotere interesse in en vraag naar de game, wat afgelopen zomer resulteerde in een explosie van hype rond Axie Infinity.





Seizoen 20 is dichtbij en wanneer het wordt uitgebracht, zullen een aantal belangrijke veranderingen in het economisch evenwicht worden doorgevoerd.


Volledige details 👇https://t.co/jVtPHwbp5l


— Axie Infinity🦇🔊 (@AxieInfinity) 3 februari 2022









Al snel genereerde Axie Infinity elke maand meer dan een half miljard dollar aan NFT-handelsvolume, waarbij het SLP-beloningstoken in augustus naar een piek van bijna $ 0,40 sprong en het AXS-governancetoken een recordhoogte bereikte van ongeveer $ 165 in november . Met een totaal NFT-handelsvolume van bijna $ 4 miljard tot nu toe, is Axie Infinity het meest succesvolle NFT-project aller tijden.


Eind vorig jaar begon het momentum echter snel te vervagen.


SLP daalde in september tot onder $0,10 en bleef dalen, onlangs voor ongeveer een cent of minder. Dat legde een aanzienlijke druk op de verschillende gemeenschapsgestuurde beurzenprogramma's en de gilden die ze beheren. AXS is ook bijna 70% gedaald ten opzichte van zijn piek, tegen een huidige prijs van ongeveer $ 50.


En het NFT-handelsvolume daalde de afgelopen maanden van een klif, van bijna $ 754 miljoen in november tot $ 301 miljoen in december en $ 126 miljoen in januari. Dat is met de bredere NFT-markt in opkomst. Ondertussen laat de marktplaats van Axie Infinity zien dat Axie NFT's op instapniveau voor ongeveer $ 30 worden verkocht, vergeleken met $ 200 of meer afgelopen zomer.


De eigen gegevens van Sky Mavis laten de afgelopen weken een daling van het dagelijkse aantal spelers zien, maar het is niet zo dramatisch als de andere cijfers suggereren. Op 31 januari had Axie Infinity iets minder dan 2,2 miljoen dagelijkse actieve gebruikers, per Sky Mavis, vergeleken met een piek van meer dan 2,7 miljoen in november. (Axie Infinity-oprichter Jeff Zirlin verduidelijkte aan Decrypt dat de interne spelernummers uit de Unity-game-engine worden gehaald en dus zijn gebaseerd op het gemiddelde aantal gebruikers dat het spel elke dag opent.)



Waarom stort de economie van Axie Infinity in? Sky Mavis gelooft dat dit voornamelijk te wijten is aan SLP-tokeninflatie, met vier keer de hoeveelheid SLP die elke dag wordt gecreëerd in plaats van verbrand door het Axie-fokproces. Om dat aan te pakken, zal Axie Infinity veel minder SLP uitdelen, het volledig verwijderen uit de avontuurmodus voor één speler en beloningen voor dagelijkse speurtochten wegnemen.


"Wij geloven dat deze economische veranderingen ons in staat zullen stellen om het schip recht te trekken en de economie in de goede richting te krijgen", schreef Sky Mavis donderdag.



In een Twitter Spaces-discussie op vrijdag suggereerde Zirlin dat het aanzienlijk uitgebreide ontwikkelingsteam niet wendbaar genoeg is geweest om dergelijke problemen de laatste tijd aan te pakken. "Deze wijziging had veel eerder moeten plaatsvinden", twitterde hij donderdag.





Deze wijziging had veel eerder moeten plaatsvinden.


Een interne post mortem doen over waarom het proces onhandiger is dan het zou moeten zijn.


— De Jiho.eth 🦇🔊 (@Jihoz_Axie) 3 februari 2022









Brycent, een populaire play-to-earn Twitch-streamer en oprichter van het Loot Squad-gilde, vertelde Decrypt dat de snelle groei en het "positieve momentum" van de game vorig jaar te veel en te snel bleken te zijn. "Dat momentum werd uiteindelijk het ongedaan maken", legde Brycent uit. "Axie was, vanuit een gameplay- en economisch perspectief, niet klaar voor dit niveau van massale acceptatie."


Er zit veel emotie in Axie Infinity, en hoewel dat vaak het geval is bij gaminggemeenschappen, lijkt de geldelijke investering de dingen alleen maar te versterken met cryptogames. Spelers hebben geld geïnvesteerd in NFT-activa die snel in waarde zijn gedaald, terwijl anderen mogelijk vertrouwden op het play-to-earn-model om de kost te verdienen.


Brycent zei dat hij optimistisch is dat de veranderingen de economische achteruitgang van Axie zullen helpen keren, maar dat het essentieel is om op langere termijn na te denken over het spel en het groeiende ecosysteem.


"Axie heeft een revolutie teweeggebracht in de play-to-earn-beweging en ik geloof dat het team ervoor zal zorgen dat ze doen wat het beste is voor de duurzaamheid op lange termijn van de economie, de spelers en de algehele gemeenschap in het algemeen", zei hij. "Ik ben een langetermijndenker en -bouwer, dus prijsbewegingen op de korte termijn veranderen niets aan wat we bij Loot bouwen."



Axie Infinity heeft een omvangrijke roadmap voor de boeg, waaronder het lanceren van een robuuster "Origin"-gevechtssysteem, het toevoegen van gameplay rond NFT-percelen en het lanceren van gratis "starter Axies" om mensen in het spel te brengen zonder een investering vooraf. Sky Mavis heeft ook miljarden dollars aan AXS-tokens om spelers mogelijk nog jarenlang te stimuleren.


Rich Cabrera, de oprichter van Axie-beursgilde Ready Player DAO, vertelde Decrypt dat hij de nieuw aangekondigde veranderingen ziet als een eerste van meerdere stappen die nodig zijn om de economische problemen van de game aan te pakken. "Ik geloof niet dat de veranderingen de problemen zullen oplossen zoals ze zijn, maar stap één is om de uitgifte te verminderen - dus daar ben ik het mee eens," zei hij.


Hij wijst op een behoefte aan verdere bruikbaarheid voor SLP-tokens buiten het fokken, zodat meer tokens worden verbrand en uit de circulatie worden verwijderd. Sky Mavis plaagde gisteren een aantal brandgerelateerde ideeën op de roadmap, waaronder nieuwe in-game-opties en buy-in-toernooien. Cabrera gelooft dat dergelijke kenmerken uiteindelijk "de toekomst van de economie zullen bepalen".